I Sverige är vi ivriga anhängare av fria val. Företag som tillåter sina anställda att välja arbetsverktyg själva kan uppnå många fördelar - inte minst i kampen om morgondagens talanger.

Hur ofta har du hört en ledare, i din egen organisation eller externt, säga "Vi måste bli bättre på att attrahera och behålla de bästa talangerna"?

I Sverige är detta en hård kamp och en stor utmaning för arbetsgivarna: De mest attraktiva medarbetarna kan välja exakt var de vill arbeta, även de som kommer direkt från universitetet. En stor del av dessa har använt Mac-datorer under sina studier. Om vi också inkluderar de som har använt något annat, men helst ville ha en Mac, blir andelen ännu större.

Vilken signal skickar ett företag till sådana människor om de ger dem en pålitlig och gammaldags dator som arbetsverktyg?

Förstör inte upplevelsen

Nu kommer inte alla anställda direkt från skolan, och alla är kanske inte redo att byta till en Mac. Lösningen är lika enkel som den är demokratisk: Låt människor själva välja arbetsredskap.

Detta är något som blir allt vanligare. För företag som vill ta, eller redan har tagit, steget och vill erbjuda sina anställda att välja Apple-verktyg har Enterprise Mobility-konsulten Kjell Eilertsen i Techstep några goda råd:

- I företag där IT-avdelningar har några års erfarenhet av Windows-datorer är det mycket vanligt att de försöker hantera Mac-datorer på samma sätt som de har hanterat Windows-datorer. Det är såklart en naturlig impuls, men det leder tyvärr ofta till att de förstör användarupplevelsen helt, säger Eilertsen.

Han berättar om ett exempel där ett stort och välkänt företag fick en ny IT-chef som började med att intervjua Mac-användare. De klagade över att antivirus-lösningen gjorde maskinen långsam och störde dem med popup-fönster. På frågan om varför dom körde just denna antivirus-lösningen på Mac:arna fick han svaret att ”det är den vi kör på Windows och den fungerar bra”. Chefen bad då om en sammanställning över hur många relevanta hot som Antivirus-lösningen hade lyckats stoppa på Mac:arna över de flertalet år som den hade använts och fick tillbaka och fick tillbaka en tom tabell. Då var vägen kort för att få ersatt lösningen med något annat som inte förstörde användarupplevelsen. För även ifall macOS kommer med kraftfulla inbyggda säkerhetslösningar som till ex GateKeeper, SIP (System Integrity Protection) och xProtect, så kan en bra säkerhetsprodukt för Mac vara att rekommendera, och dom finns där ute, det gäller dock att välja rätt lösning som ger mervärde utan att leda till en dålig användarupplevelse.

Mer än ett verktyg

När företag köper Apple-produkter via Techsteps lösningar är utrullningen och leveransen vanligtvis anpassad så att de anställda får utrustningen levererad hela vägen hem till sin dörr. Enheten ansluter sig sedan själv och konfigurerar sig med rätt identitet, åtkomst och all nödvändig programvara.

- Detta ger användaren upplevelsen av att packa upp en helt ny produkt direkt ur lådan. Något som stärker känslan av ägarskap och gör att det anses vara mer än "bara" ett arbetsverktyg - då tar de också hand om produkten mycket bättre.

Han säger att det finns många beräkningar som bekräftar att drift- och ägandekostnaderna för en organisation är lägre med Mac-datorer än med Windows-maskiner. Ett känt fall är IBM, som har 290 000 Apple-enheter, varav 150 000 Mac-datorer.

- När IT-avdelningen förstår hur man använder Mac-datorer är det vanligtvis både lättare för dem och bättre för företaget. Då är det väldigt dumt om man både slösar bort en fördel och förstör användarupplevelsen på samma gång, säger Eilertsen.

För att uttrycka det på ett annat sätt: Om de anställda får friheten att välja om de vill ha Windows eller Mac som deras kanske viktigaste arbetsverktyg, då blir det både enklare och bättre för företaget och mer attraktivt för de anställda. Om du vill ha en konstruktiv dialog om hur du kan möjliggöra detta i ditt företag är du varmt välkommen att kontakta oss!