Även om vi på Techstep kanske är Nordens främsta förespråkare för lösningar som gör det möjligt för anställda att "göra jobbet där de är", ser de flesta nu fram emot att återvända till kontoret - åtminstone då och då.


Om du ser fram emot att träffa dina kollegor ansikte mot ansikte igen, så är du inte ensam. Vi är många som har haft en lång men pedagogisk period vid hemmakontoret. Nu handlar det mycket om behovet av nya lösningar när vi snart återvänder till kontoret - helt eller delvis.

För att ta reda på hur vi kan ta med oss det bästa vidare i vår nya vardag gjorde vi på Techstep en undersökning bland de anställda.

- Jag vill först säga att alla har haft en mycket sportig "can do" -attityd under hela pandemin. Vi ser att över 85 procent säger att de har lyckats utföra sina arbetsuppgifter "mycket bra", och en ännu lite högre andel säger samma sak om hur tekniken fungerade genom pandemin. Samtidigt säger tre av fyra att de känner sig mycket bra eller väl sedda och uppmärksammade av sin närmaste chef. Detta visar mig att vi tillsammans har tacklat en utmanande situation på ett bra sätt, säger Inge Paulsen, chef för Techstep Norge.

De flesta vill ha en hybridlösning i framtiden


Den interna undersökningen visar också att även om hemmakontor inte är fritt från utmaningar, är människor mycket för en blandad modell. Mer än tre av fyra vill arbeta i en hybridlösning. Detta kan ses i relation till att så många som en av sex kan tänka sig att fortsätta på hemmakontoret. Knappt sju procent av Techstep-anställda vill återvända till kontoret på heltid.

Post_ansatte_work_from_home1200x700Foto: Marit Wikheim Sverdrup, Bjørn Øyvind Haugen och Anna Persson i Techstep.


- För det mesta har det varit smärtfritt att arbeta hemifrån, eftersom vi redan hade system som var anpassade för en mobil vardag. När det gäller mitt team är de flesta baserade i Oslo, medan resterande finns spridda på andra platser. Min erfarenhet är att mötena har fungerat bättre när alla sitter på distans, än om 90% av deltagarna är i ett mötesrum och endast 10% sitter online, säger Anna Persson, chef för information och teknik på Techstep.

Vår Key Account Manager, Jørgen Fremstad är en av dem som har uppskattat att kunna arbeta var som helst. En nyckelprodukt för Techstep är FLOW, vilket ger företag och arbetsgivare ett enkelt sätt att hantera uppgifter som drift, mobil kostnadskontroll och säkerhet. Han anser därför att det har varit användbart för organisationen att "ta sin egen medicin" det senaste året:

Jorgen_300x175_bloggartikkelbildeFoto: Jørgen Fremstad


- Interaktion med kollegor är naturligtvis viktigt, men jag tror att det senaste året har visat att det är möjligt att uppnå det utan att vi nödvändigtvis behöver sitta i samma rum hela tiden. När du tänker på att Techstep bland annat lever för att kunna leverera exakt de verktyg, lösningar och tjänster som gör det möjligt för alla anställda att utföra jobbet där de är, är det helt naturligt att vi som är anställda här måste kunna göra samma sak säger han.

Martin Bjørnholdt, som är chef för vårt Implementation & Operations-team håller helt med Jørgen:
- Vi har anpassat oss väl till den nya vardagen och jag känner att vi har stärkt samarbetet internt på många sätt. För min del har produktiviteten dragit nytta av flexibilitet och minskad restid säger Martin.

MartinB_officehomeFoto: Martin Bjørnholdt

Nu är det bara att få alla lösningar att fungera i en flexibel vardag, och det arbetet tror Techstep ledningen är på god väg.